maandag 7 november 2011

Keuringsdienst van Waarde over honing

Keuringsdienst van Waarde is een leuk programma. Nu moet ik zeggen dat ik het tegenwoordig niet meer kijk omdat de meeste onderwerpen mij als vegetariƫr niet aanspreken. Wie weet hebben ze daar indirect aan bijgedragen. Ik herinner me nog de aflevering waarin duidelijk werd dat vers gehakt bij Albert Heijn betekent ontdooid gehakt; het ligt lang diep ingevroren opgeslagen voordat het als 'vers' gehakt in de winkel terecht komt.

Hier hun aflevering over honing uit 2007:


Get Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.


  • Albert Einstein zei over bijen: “If the bee disappeared off the surface of the globe then man would only have four years of life left. No more bees, no more pollination, no more plants, no more animals, no more man”
  • China mocht lang geen honing verkopen aan de EU omdat ze suikerwater verkochten als honing.
  • Sommige non EU honing is nep honing.
  • De meneer van de De Traay mengt ook goedkope non EU honing als de klant goedkope honing wil. Die wordt vooral gebruikt voor koekjes en dergelijke. Maar hij noemt ook Aldi.
  • Koud slingeren = marketing tekst.
  • Er wordt volgens de meneer van De Traay altijd koud geslingerd.
  • Voor 500 gram honing zijn 1000 bijen nodig.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Ton,
    Ben je helemaal 'into' de honing ;-)
    Maar hoe goed is honing nou eigenlijk voor ons? Ik heb een paar weken het 30 BAD 'dieet' (http://www.30bananasaday.com/) gevolgd en daar zijn ze verschrikkelijk tegen op honing.
    Ondertussen ben ik eigenlijk heel erg verward over een heleboel soorten voeding, en dus ook over honing. Wat zijn voor jou de voordelen van honing?
    Overigens gebruik ik het ook hoor, maar ik twijfel wel heel erg of ik er goed aan doe.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Petra. :) Zit momenteel diep in de honing :)

    Of honing gezond is kan ik eigenlijk niks over zeggen.

    Ik ben er gek op, het voelt goed en het is een natuurproduct. Er zijn vele aanwijzingen dat honing heel gezond is.

    Voelt in ieder geval een stuk beter dan gekristalliseerde suiker die mij een heel zwaarmoedig gevoel geeft achteraf. Dat laatste merkte ik overigens pas toen ik het niet een hele tijd niet meer nam en vervolgens toch weer eens een stukje Limburgse vlaai at, bah!

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen