zondag 10 april 2011

Bananen roomtaart



Vreemd genoeg heb ik nog niet geschreven over de rauwe bananen roomtaart. Toch was dit een van eerste rauwe toetjes die ik gemaakt heb. Het komt uit Helen haar kookboek. Dat het recept frequent gebruikt is te zien; de bewuste pagina is lekker ranzig. :)

Ik maak het regelmatig. Het is niet veel werk en ik heb het vele niet rawfoodies laten proeven. Altijd met groot succes. Het is wel een machtig toetje, dus geef ze kleine hoeveelheden om te proberen.

Ingrediënten bodem:
  • halve kop pecannoten
  • 2 of meer kopjes medjool dadels (ik doe altijd lekker veel)
  • 1 kop cocos rasp
  • theelepel mesquite meel


Maal de bodem ingrediënten in de Magixmix tot een deegbal. Bij een goede verhouding hou je vanzelf een bal over. Druk dit uit in een schaal. Ik gebruik hier een lasagne bak voor. De bodem is nu klaar.

Ingredienten vulling:
  • 5 bananen
  • 1 kop cocos rasp
  • 1/2 kop sinaasappelsap
  • 2 theelepels amandel boter (of een flinke lepel amandelpuree)
  • scheut agave siroop
  • vanille poeder
  • wat lucuma poeder
Blendeer 2 bananen samen met sinaasappelsap in de blender. Voeg de vanille/agave/lucuma en cocos toe. Even goed blenden.

Snij de overige 3 bananen in stukjes. Doe in de bak en giet hier de saus overheen. Decoreren met cocos en klaar. 15 tot minuten werk.

De mesquite meel en lucuma poeder ingrediënten zijn wat exotisch. Te verkrijgen in de betere rawfood winkel. Als dat eenmaal in huis is, is de rest overal te krijgen.




13 opmerkingen:

  1. Hoi!
    Waar koop je de dadels?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi. Bij de betere Turk. In dit geval Frederik Hendrikstraat 108.

    Medjool dadels heeft hij bijna altijd. Lekker plakkerig. :) Voor zo'n 8 euro de KG. Strakke prijs.

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je snelle reactie, Ton!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ton,

    hoe kan ik deze taart het beste bewaren? Ik heb em net gemaakt, maar het is wel verschrikkelijk veel.

    Alvast dank voor je antwoord :-D

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Petra.

    Leuk! Iemand die een recept vanaf deze website maakt. Hoe koel is dat :)


    Lekker in de koelkast bewaren. Blijft dagen lang goed. Smakelijk :)

    Groetjes,
    -- Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vraagje ik zie op de foto mandel puree staan maar die staat niet bij de ingredienten,.. gebruik je die wel voor de taart?
    ik heb vandaag jullie thailand avontuur gelezen en dat was erg motiverend! groetjes Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Susanne,

      Bijzonder scherp. :) Ik heb het recept aangepast. De 2 theelepels amandelboter is het originele recept van Helen. Als ik amandelpuree in huis heb (bijna altijd) zou ik dat gebruiken.

      Thailand is een fantastisch vakantieland. Helaas heb ik bijna geen vrije dagen meer dit jaar. Maar ik denk niet dat ik meer dan een paar jaar weg kan blijven. :)

      Als je gaat, heel veel plezier en geniet van de toetjes bij Rasayana :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  7. Ik neem aan dat in dit recept geen geweekte noten worden gebruikt (anders wordt het te nat)?

    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou eindelijk gemaakt hoor... de taart was een succes bij de niet-rauw eters (yes!). Het zag er ook nog eens redelijk professioneel uit in het bakblik met geschulpte rand en met rauwe cacao erover gestrooid. Weer een recept erbij. Dank je wel Ton. *recept wordt gedeeld ;)*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jolanda. Leuk om te horen. Ik heb het vaak gemaakt voor mensen die niet rauw eten, zoals familie :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  9. Hoi Ton,
    (Ik ben Lijn, maar heb geen Google profiel, daarom kies ik hier de optie 'anoniem').
    Kan ik dit ook maken zonder kokos? (dat vind ik namelijk bijzonder vies.)
    Of wordt het dan te slap?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Lijn,

      Jazeker. Je zou kunnen overwegen de kokos te vervangen door amandel snippers, mits je daar wel van houdt natuurlijk :)

      Smakelijk!

      Verwijderen