zaterdag 23 januari 2010

Rauwe honing



Vandaag eindelijk uitleg gekregen over rauwe honing.

Ook al wordt honing koud geslingerd. Toch wordt deze vaak verwarmd om 'm vloeibaar genoeg te krijgen om de honing in de pot te stoppen. En dan is hij niet meer rauw. Terwijl we dit schrijven vragen we ons eigenlijk wel even af hoe hij deze rauwe honing dan in de pot krijgt. Hij had ook een heel verhaal over dat een hapje van de honing super gezond aangezien alle enzymen en dergelijker nog inzitten. En zodra de honing verwarmd wordt veranderen de suikers.

Vandaag 2 potten rauwe honing gekocht op de biologische markt voor 9.50 per stuk. Heerlijke honing.

Ik doe ook graag honing in de kruiden thee, (aparte discussie, ik vind dat warme kruiden thee wel kan aangezien het geen FOOD is) en dan is de honing natuurlijk niet meer rauw. Dus daarvoor kan ik net zo goed reguliere honing nemen.

Deze rauwe honing ga ik lekker zo eten en in de overheerlijke rauwe smoothie's natuurlijk.

Update: de rauwe honing wordt meteen in de pot gedaan na het slingeren, dan is de honing nog vloeibaar.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Ton,

    Ook voor de thee kan je rauwe honing nemen. Ik doe dat zelf ook. Ik laat eerst de thee afkoelen in mijn beker en zodra hij op de temperatuur zit dat ik em kan drinken, dan doe ik de honing erin. Zo blijven toch alle voedingswaardes zoveel mogelijk behouden.

    Ik zal 'De Bijenkroeg' (wat een naam!) eens mailen of ze de honing ook op kunnen sturen, daar ik niet op de biologische markt in A'dam kom.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Petra. Bedankt voor je reactie. Lost de honing dan nog wel op?

    De meneer die ik destijds gesproken heb op de Noordermarkt schijnt niet meer in business te zijn.

    Iemand gaf mij pas wel een tip dat er nu bijenpolen voor een redelijke prijs verkocht wordt op dezelfde markt, dat moet ik nog checken.

    De laatste rauwe honing die ik heb gebruikt heb ik rechtstreeks bij een Imker in Duitsland gekocht die mij verzekerde dat hij het direct na het slingeren in het potje had gedaan.

    Op het moment gebruik ik de biologische honing van Albert Heijn. De
    biologische bloemenhoning, en ook de
    vloeibare variant.

    Die is hoogstwaarschijnlijk niet rauw, maar wel heel lekker en heel goed geprijsd.

    Probleem met gewone honing is dat het vaak gemengd is met 'niet EU' honing waarvan ik begrijp dat het ook deels suikerwater mag zijn. Honing van alleen EU herkomst is erg lastig te vinden. Ik ga er vanuit dat bij biologische honing het mengen met suikerwater in ieder geval niet gebeurd.

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ton,

    Ik kreeg helaas ook al een foutmelding op mijn mailtje terug. Ik kan hier in de reformwinkel en via de lokale biologische boer wel aan Nederlandse biologische koudgeslingerde honing komen. Dat is dan wel duurder dan jij betaalde bij de bijenkroeg. Maar goed, daarom levert die imker nog wel en is de bijenkroeg niet meer 'in business' denk ik zo :-S

    Mocht je interesse hebben dan kan ik je wel eens wat sturen :-)

    Bij de reformwinkel haal ik ook wel eens de honing van Natufood. Inderdaad niet EU, maar wel biologisch.

    En ik bedenk me net dat ik deze week nog een interessante site vond. Misschien dat dit interessant voor je is: http://www.imkerijdebiesbosch.nl/30149828.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ton, ik zie net dat ik je vraag niet beantwoord heb. Het is ff oefenen en uitmikken, maar als je net op tijd bent dan lost de honing nog op :-D Ik denk dat het in ieder geval beter is even te wachten tot de thee niet meer al te heet is, dan de honing al in de thee te doen als deze bloedheet is. Dat hoop ik dan maar ;-)

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Petra :)

    Je inspireert me. Ik ga zaterdag in ieder geval even op de Noordermarkt kijken.

    Zie trouwens wel dat Iherb Rauwe honing verkoopt voor een mooie prijs met hele goeie reviews. Maar dit is toch juist een product dat lekker lokaal gekocht moet worden.

    Wat me laat denken aan de vele verhalen die rond gaan dat bijen tegenwoordig langzaam verdwijnen. :(

    Groetjes,
    -- Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ton,

    Ik heb het toch maar even opgezocht en ik betaal hier 5 Euro voor 450 gram koudgeslingerde Noord Hollandse (borage)honing. Ik koop elke keer weer een andere soort, maar de prijs is volgens mij elke keer wel rond de 5 euro. Dat is eigenlijk geen geld heh. En dan ook nog een regionaal product.

    Jij bent maar een gezegend mens dat je naar de Noordermarkt kan! Daar is lekker veel te halen. Misschien moest ik maar eens de trein pakken, maar dat maakt de inkopen dan gelijk weer zo prijzig heh :-S

    Ja, de bijen verdwijnen steeds meer wat slecht 'nieuws' is. Elke bij die hier binnen vliegt, zet ik dan ook weer buiten zodat hij nog 'zijn werk' kan doen.

    Ik ben benieuwd wat je op de Noordermarkt vindt. Ik hoop het op je blog te lezen :-)

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Petra:) 5 euro, dat is een superprijs.

    Bedankt voor de tip trouwens. Ik zal Imkerij "De biesbosch" zeker eens bezoeken als ik in de buurt ben.

    Ik heb net Amsterdamse honing aangeschreven. Of die nog een adres weten van lokale onbewerkte honing. :)

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ton,

    De link naar Amsterdamse honing werkt niet. Misschien kan jij deze aanpassen. Google werkt natuurlijk ook altijd hoor ;-)

    Mocht je veel honing eten en een keer 'onze' lokale honing willen proberen dan blijft mijn aanbod van opsturen staan hoor!

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ton,

    En om toch nog maar even over de lekkere honing door te gaan. Op de site van Imkerij de Biesbosch vond ik de volgende informatie:

    "Grote honingverwerkende bedrijven verwarmen de honing voor het mengen en afvullen wel, maar hierbij worden de temperaturen en de opwarmingstijd gelimiteerd. De benaming: "koud geslingerde honing" is flauwekul, omdat: "warm slingeren" niet mogelijk is, vanwege de wasraten die zullen gaan smelten."

    Geeft een mens toch weer te denken over alle mooie termen die producenten aan hun producten meegeven.

    Ik denk zelf dat het belangrijkste is dat de honing -zoveel mogelijk- biologisch is. Dan zit het wel snor.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen Petra:)

    Dit zou de correcte link moeten zijn: amsterdamsehoning.nl :)

    Dat is inderdaad ook wat ik toen begrepen heb van die Imker op de Noordermarkt. Slingeren gebeurd altijd koud. Het enige is dat honing vaak verwarmd wordt om het in de potten te doen. Hij zei dat dat soms anders ook niet mogelijk is als de honing eerst wordt opgeslagen. Honing die vloeibaar blijft in ons klimaat is behandeld en heeft weinig tot geen enzymen.

    Groetjes Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. volgens mij is de verhitting van biologische honing nooit boven de 45 graden en dus altijd rauw

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik bestel mijn rauwe honing bij iHerb. Ze hebben daar meer dan 50 soorten rauwe honing! Ik koop meestal het merk Y.S.

    Elke bestelling komt gemiddeld na één week netjes aan. Daarnaast zijn de verzendkosten naar NL nog lager dan dat ze hier gemiddeld rekenen voor pakketpost!

    Van de 5 bestellingen die ik er inmiddels geplaatst heb heb ik slechts 1 keer invoerbelasting hoeven te betalen.

    Voor mensen die ook iets willen gaan bestellen heb ik hier nog een kortingscode (FAQ501) die t/m 2014 geldig is.

    Voer deze code bij je winkelwagen in en je krijgt $5 extra korting. Daarnaast krijg met deze code ook nog eens 5% extra korting bij bestellingen boven $60 en 10% bij minimaal $100 besteding.

    Groetjes, J~

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echte honing kopen is niet zo eenvoudig als het vaak lijkt. Honing heeft gezonde aspecten, mits het aan alle voorwaarden voldoet. Deze rauwe honing zonder toevoegingen kan men meestal niet in de supermarkt kopen. Honing in de supermarkt is vrijwel altijd verhit en/of heeft toegevoegde suikers. In natuurwinkels wordt vaak honing van De Traay aangeboden. Helaas blijkt uit testen van De Consumentenbond en Keuringsdienst van Waarde deze honing ook niet betrouwbaar.

    Het beste kan men rauwe honing van de imker op de hoek kopen. Het liefste raathoning. Deze Nederlandse honing is vrijwel altijd van de beste kwaliteit.
    Kent of weet u niet zo'n imker? Je kan het ook online bestellen. Ik zelf bestel meestal op https://www.honingonline.nl

    BeantwoordenVerwijderen