vrijdag 9 april 2010

Jonge Kokosnoten



OK, 9 stuks jonge kokosnoten kopen is een beetje overdreven. Maar ik heb de lente in mijn bol en ze zijn soms moeilijk verkrijgbaar. Bovendien heeft mijn lief via via dit super koele chopping knife gekocht voor weinig. Ideaal om kokosnoten open te maken.




Toen ik bij Dharma Healing was in Thailand om een weekje te vasten ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met jonge kokosnoten. Heerlijk vond ik ze! Twee per dag mochten we er.

De jonge kokosnoten hebben nog weinig vlees (het wit) maar veel kokos water vol met mineralen. Een rietje erin en drinken maar. In Thailand worden ze overal langs de kant van de weg verkocht als drankje.

Toen ik over de Blendtec schreef noemde ik al dat het goed is om water als basis te gebruiken bij het blenden. Als ik een smoothie maak gebruik ik ook graag dit vers kokos water als basis. Ook schraap ik het zachte vlees eruit, dat gaat heel makkelijk bij deze jonge kokosnoten met bijvoorbeeld een lepel.

In Amsterdam koop ik ze bij 3 verschillende Chinese supermarkten. Het is altijd even geluk hebben wie ze heeft, maar ze liggen dan ook vlak bij elkaar:
Ze kosten altijd rond de 1.50. Als ik ze wel eens tegen kom op andere adressen zijn ze altijd duurder.

Kijk aan de onderkant of ze nog goed. Is de bodem oranje en zacht; laten liggen! Bewaren in de koelkast.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Ton,

    Bedankt voor deze tip!

    Afgelopen weekend was ik bij Wah Nam Hong. Ze zitten nu in Zuidoost, tegenover de Makro. Ideale plek om te bereiken voor iemand als ik, die van buiten de stad komt.

    Helaas zijn twee van de drie kokosnoten al wel wat zacht van onderen. Wat denk je, kan ik ze nog wel eten of moeten ze weggegooid?

    Ik heb de kokosnoten nog nooit gehad dus ik ben heel benieuwd naar de smaak!

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra

      Zou ze even openmaken, dan merk je het snel genoeg. Het liefste heb ik ze zodat het witte vruchtvlees nog bruikbaar is, heerlijk met een soeplepel eruit schrapen.

      Als ze overrijp raken, zie je dat vruchtvlees ook snel oranje worden.

      Smakelijk :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
    2. Hoi Ton,

      Helaas heb ik twee van de drie kokosnoten weg moeten gooien, want die waren veel te zacht van onderen. Ik durfde het niet aan.
      De derde heb ik vanavond geopend en in de blender tezamen met vanille gedaan. Helaas is het niet mijn ding, ik vind het niet lekker. Misschien is het heel gezond, maar als ik het niet lekker vind dan laat ik het ook maar liever staan.

      Groetjes, Petra

      Verwijderen
  2. Hi Ron,

    Wat een te gekke site! Meteen bij mijn favoriete neergezet.

    Over kokosnoten, heb ze vaker daar gehaald maar ik neem aan dat ze niet biologisch zijn toch? Ik heb van mijn kokosnoten nu ook als bloempotjes gebruikt en waxinehouders alleen wilde er ook thee uit gaan drinken (nadat ik ze natuurlijk goed schoon gemaakt heb en gedroogd) alleen nu ben ik bang dat als ze bespoten zijn dat dit giftig is. Weet jij hier toevallig wat meer van?

    Groetjes,
    Leroy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leroy.

      Dankjewel :) Wat een leuke ideeën om kokosnoten functioneel te gebruiken.

      Helaas zijn alle kokosnoten die ik in Amsterdam gezien heb niet biologisch. Restaurant de Energieregie heeft dat ook erbij staan op de kaart.

      Of ze bespoten worden durf ik niet zeggen.

      Groetjes. Ton.

      Verwijderen
  3. Jonge Verse kokosnoten koop je nu ook bij cocoslocos.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kokosnoten kun je besproeien wat je wilt, de bast is dik en er kan omogelijk troep doorheen. Dus dat biologischegedoe gaat hier niet op! Geldt trouwens voor veel vruchten met een dikke 'huid'. Sie kun je dus gewoon in de super kopen. Scheelt weer een paar euro!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil even inhaken over het besproeien het komt misschien niet door de schil heen maar hoe zouden de giftige stoffen wel binnen kunnen komen? Het antwoord is simpel want hoe komt het vocht in de kokosnoot via de wortels en de boom zelf, dit geldt voor alle andere vruchten ook. Ben bezig met het importeren van jonge kokosnoten deze ziin wel biologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja maar HOE maak je een witte kokosnoot open?! Ik heb er hier een liggen. Het lijkt alsof hij met een mes is geschilt.Hij voelt zacht aan, dus ik dacht dat ik hem zou kunnen inprikken, en een rietje erin doen, maar onder het zachte zit een harde laag. Bedankt voor eventuele instructies!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat doe je blijkbaar zo:
    https://www.youtube.com/watch?v=9LybO9KO6uA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de video! Zo doe ik het ook. :)

      Zelf maak ik het gat nog wat groter zodat ik met een lepel het witte vruchtvlees eruit kan schrapen.

      Verwijderen
  8. ''OK, 9 stuks jonge kokosnoten kopen is een beetje overdreven.'' Serieus? ''Overdreven''? Waarom is dat overdreven?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemiddag,
    Hebt u jonge kokosnoten?
    Wat is de prijs per stuk?

    BeantwoordenVerwijderen