dinsdag 31 augustus 2010

Magimix 5200XL



Na de food dehydrator kwam ik erachter dat ik nog iets miste in mijn rawfood keuken. Een foodprocessor. Om serieuze degen te maken kan ik moeilijk zonder. Ook lekkere energie ballen en dergelijke worden door dit apparaat in elkaar gedraaid.

Als ik toch bezig ben maak ik altijd graag veel, dus ik heb de XL versie genomen. En de beker zit regelmatig helemaal vol, dus kleiner had ik 'm niet willen hebben.

Hij is 1 keer stuk geweest. Mes draaide niet meer goed rond. Dat schijnt zelden voor te komen en de importeur heeft het ook kosteloos binnen 1 week gerepareerd. Ik heb destijds gekeken bij kieskeurig wie het goedkoopste kon leveren en dat was toen megapool.Link

21 opmerkingen:

  1. Hoi Ton,

    Ben je nog steeds tevreden over de Magimix? En gebruik je deze vaak? Ik zit te twijfelen of ik eentje zal kopen.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Petra.

    Echt een super apparaat. Vindt mijn lief ook. Die gebruikt de Magixmix nog vaker dan ik. Is bovendien zeer functioneel in iedere keuken; niet alleen de rawfood keuken. Kan je geen bult aan vallen zou ik zeggen. Wel een flinke investering natuurlijk.

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ton,

    Het is zeker een flinke investering, maar het belangrijkste vind ik wel dat het een goede investering moet zijn. Ik ben bang dat ik er echt aan moet geloven. Ogen dicht, en vakantiegeld uitgeven ;-D

    Bedankt voor je reactie Ton!

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ton,

    Daar de Magimix helaas niet in het budget zit, vraag ik me af: hoe deed je het met deeg maken voordat je de Magimix aanschafte? Ik ben naarstig op zoek naar een -goedkoper- alternatief en hoop dat jij me verder kan helpen.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Petra, Leuk om van je te horen.

    Ik zie nu dat mijn Magimix 549 euro kost. Wat een bedrag. Dat had ik al verdrongen. Megapool zat destijds wel 100 euro onder de advies prijs herinner ik me.

    Er zijn natuurlijk veel goedkopere opties dan een Magimix, die beginnen zelfs onder de 100 euro zie ik. Daar heb ik alleen geen ervaring mee, dit was en is mijn eerste food processor.

    Voor de Magimix was ik aan de slag met een goedkope blender (overleden) en ook een mixer. Daar kon ik iets opzetten wat het een staafmixer maakte. Maar die gingen al snel kapot.

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ton,

    Dank je voor je reactie :-D
    Ik ben er nog niet uit wat ik zal doen. Ik dub -verder- tussen wel de Magimix aanschaffen, of het bij handwerk houden.
    Wat je zegt, een goedkope blender gaat snel kapot, en dat verwacht ik ook van een goedkope foodprocessor.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Petra,

    Misschien een rare vraag, maar heb je zowel een foodprocessor nodig als een goede blender? Ik heb het idee dat deze vaak hetzelfde werk verrichten. Waarin zit voor jou het grote verschil/voordeel van de twee apparaten?

    Groet Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marieke,

    Het verschil tussen het verwerken in beide apparaten zit in de hoeveelheid vocht in het recept. De blender kan goed nattere gerechten bereiden, zoals smoothies en appelmoes. De foodprocessor is geschikter voor het mengen, hakken, pureren en snijden van ingrediënten waar niet veel vocht bij komt.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ton,

    Nu je deze hebt aangeschaft heb je dan eigenlijk je blender nog nodig? Ik bedoel kan deze machine naast het functioneren als foodprocessor net zo goed blenden als een blender?

    Groetjes, Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Brigitte,

      Ik heb zowel een blender als een foodprocessor.

      Deze machine kan niet functioneren als een blender, daarvoor is het toerental niet hoog genoeg.

      Een blender kan weer geen degen maken. Dus ze hebben beiden een functie.

      Veel 'kook' plezier :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  10. Hoi Ton,

    Das nou jammer, het zijn beide (als je een goede wilt) prijzige dingen om aan te schaffen. bedankt voor je hulp!

    Groetjes,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ton,

    Ik wil een magimix foodprocessor aanschaffen, maar twijfel over welke ik moet nemen, de 3200, 4200 of 5200(XL). Ik ben alleen, maar kook ook voor vrienden en de meeste recepten zijn standaard voor 4 personen. Ik wil voornamelijk recepten met noten erin bereiden. Zekf denk ik aan de 4200, maar kan jij mij hier wat meer advies geven voordat ik de machine ga aanschaffen.

    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pauline.

      Toen ik mijn Magimix kocht was ik ook alleen. Ben toch blij dat ik voor de XL ben gegaan. Hij zit regelmatig vol. Als ik degen maak voor de dehydrator bijvoorbeeld.

      De Magimix zie ik vaak in keukens van allerlei restaurants. Het grote voordeel van de Magimix, het blijft een geweldig apparaat ongeacht welk dieet je volgt. In tegenstelling tot een deydrator, die buiten de rawfood keuken niet zo functioneel is. ;)

      Destijds heb ik bij Kieskeurig gekeken waar de Magamix het goedkoopste was. Dat kan je veel geld besparen.

      Je kan ook even bij de Groene dag informeren, die hebben speciale prijzen voor leden. Dat lidmaatschap zou je er wel eens in 1 klap uit kunnen halen met de aankoop van een Magimix.

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  12. Hallo Ton,

    Dank weer voor je reactie!

    De Magimix komt positief uit praktisch elke beoordeling die ik kan vinden en jij bent er ook heel enthousiast over. Dat wordt dus ook een Magimix voor mij, ondanks de flinke investering. Ik heb op Kieskeurig gekeken, maar ben uiteindelijk beland op Surprisekookgerei. Ze hebben nu een aanbieding voor haast alle Magimix apparaten en je krijgt ook nog eens 5% extra korting. Voor een 4200XL betaal je dan €312,55 en voor de 5200XL €369,55 (beiden mat chroom). Volgens mij een prima prijs. Ik ga de 5200XL bestellen, kan ik in het weekend ermee aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik twijfel zelf ook tussen de 4200 en 3200, het verschil in kommen is niet zo groot zag ik (0,6liter) maar in watt scheelt het 300watt
    Ik ben alleen, wil het vooral voor het malen van noten en het maken van rauwkost/salades gaan gebruiken..
    welke zal ik nemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Lein,

    Ook hier kom ik nog maar eens met een reactie ;-)

    Mijn ervaring is dat ik de blender vier keer of meer per dag gebruik en de Magimix nagenoeg niet. Daarom heb ik het idee dat je de aanschaf van de Magimix wellicht uit kunt stellen en dat bedrag eerst bij de aanschaf van een goede blender (lees: Vitamix) kunt leggen. Met de droge kan op de Vitamix kan je noten en zaden malen. De rauwkost kan je dan nog even met de hand snijden (wat ik overigens ondanks het bezig van een Magimix altijd nog met de hand doe).

    Succes met je keuze :-)

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hey allen,
    Ik heb uiteindelijk 2 maanden geleden van mijn vakantiegeld een Vitamix gekocht, super!
    Alleen het schoonmaken vind ik lastig, er komt een aanslag, hebben jullie dat ook? Met gewoon afwasmiddel gaat dit niet weg..

    Nu loop ik ertegenaan dat ik toch ook een keukenmachine mis :(
    Dus... aanschaf van een magimix staat nu op de planning,
    maar ik twijfel nog tussen de 3200 en de 4200..
    Wie kan me advies geven? (ik ben alleen, wil hem vooral gebruiken voor snijden, hakken, ect..)

    alvast dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lein,

      Wauw een Vitamix. De Rolls-Royce onder de blenders. Lekker groene smoothies maken, die krijgt deze blender echt goed fijn gemalen.

      Schoonmaken doe ik met afwasmiddel. Maak veel gebruik van kokos olie enzo, dus komt er wel een vetlaagje op. Goed boenen af en toe. Vaak maak ik alleen schoon door wat afwasmiddel te blenden. Geen schuurmiddel gebruiken, daar wordt de jar heel lelijk van.

      Ben nu bezig met een groene smoothies serie als je inspiratie wil opdoen. :)

      Zelf heb ik de 5200XL. Daar ben ik erg blij mee en die zit al regelmatig helemaal vol.


      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
    2. Ton,

      Wat een snelle reactie!
      Ik ben ook echt van de smoothies! maak vaak minimaal 2 liter welke ik in shakebekers meeneem.

      Het schoonmaken deed ik idd zoals je omschrijft, alleen de aanslag gaat daarvan niet weg. Ik heb het met een zacht sponsje geprobeerd, dat hielp wel iets.. maar nog niet voldoende.
      Wat me wel tegenviel is dat de jar zo snel krassen heeft. Ik heb er nu nog niet echt iets hards in geblend (enkel wat bleekselderij misschien dat wat harder is) maar ik zie wel wat krasjes.. Is dit normale beschadiging?
      Natuurlijk kan het harde fruit ook wat krasjes geven met het blenderen.. maar ik dacht dat de jar echt krasvrij zou zijn.

      De magimix.. Jeetje moeilijk hoor! Ik zie dat de 3200 en 4200 kwa grootte op het aanrecht niet zoveel verschil maken, alleen de motor (600 of 900 watt) en de inhoud van de kommen.
      Wat ik me afvroeg...
      Kun je zowel in de grootste als in de middelste groenten hakken? Op filmpjes zie ik steeds dat ze enkel de middelste kan gebruiken voor hakken/.snijden ect..

      Ik ben maar alleen maar wil wel lekker een salade enzo in één keer maken.
      Ik ben nog niet zolang op het rauwfood pad.. dus ben daarin ook nog zoekende.. met een magimix zal er weer een nieuwe wereld voor me opengaan,
      daarna nog een dehydrator ;)

      liefs

      Verwijderen
    3. Hallo Lein en Ton,

      Wat super dat je een Vitamix gekocht hebt Lein!
      De blenderkan is inderdaad wat moeilijk schoon te krijgen, maar sinds ik em in de vaatwasser stop komt dat helemaal goed. Helemaal krasvrij is hij helaas niet, al krast hij wel een stuk minder dan de kannen van andere merken. Het gaat dan ook niet om het uiterlijk maar om de héérlijke smoothies die eruit komen :-D

      Wat betreft de Magimix zou ik toch wel de grootste kopen die binnen je budget past. De 4200 is een beest van een machine en doet zijn werk geweldig goed. Ik gebruik deze zelf niet voor rauwkost, maar wel om deeg voor crackers, taart en koek te maken. Kijk ook eens voor tweedehands. Bij veel mensen staan deze machines werkeloos in de kast. Zo heb ik die van mij ook kunnen kopen.

      Groetjes, Petra

      Verwijderen
    4. Ook ik ben aan het overwegen wat te kopen...
      Als je een Vitamix hebt, met een jar voor droog, dan kan ie toch verder alles...?
      Kan de Magimix ook droog malen? En deeg kneden?

      Hartelijke groet,

      Micha

      Verwijderen