vrijdag 23 juli 2010

Rauwe patat / Friet

Soms heb ik wel eens ontzettend zin in patat. Dat heb ik inmiddels meer dan 2.5 jaar niet meer gegeten omdat ik gefrituurd eten vermijd. Voelt niet meer goed. Maar de associaties van patat met heel lekker gaan natuurlijk ver terug in mijn kindertijd. Vaak kan juist het weer eens eten ervan dat oplossen.

Zo heb ik eens een paar stukjes Limburgse vlaai gegeten nadat ik een hele poos vrijwel niets meer had gegeten met toegevoegde suiker. Toen de gekristalliseerde suiker op de kersenvlaai mijn tanden raakte gaf me dat een heel onplezierig gevoel. Iets wat ik lang niet meer had gevoeld. Ook het verdere effect op mijn lichaam; zwaar/loom en bovendien helemaal niet zo lekker als ik had verwacht maakte voor mij de klik dat ik vlaai voorgoed kon afschrijven. Dat hoofdstuk is gesloten.

Patat, of friet zoals wij het vroeger noemde, at ik het liefste in de Voetboegstraat. Daar zit de beste patat zaak van Amsterdam voor een zak verse friet. Verkopen ook alleen friet met saus, voor de rest niks. Dus soms denk ik wel eens, laat ik daar eens patat gaan eten en kijken of ik net zo'n ervaring krijg als met de vlaai.

Misschien dat ik daarom wel zo geïntegreerd was toen ik deze rauwe patat recepten tegen kwam. Zowel bij Laura Levensvuur als op deze Engelstalige rawfood site.

Hier mijn ervaring bij het proberen van deze recepten:



Rauwe friet ingrediënten:
  • 2 Koolrabi's
  • 1 kopje koud geperste zonnebloemolie
  • 1 lepel Kurkuma
  • Zout
Schil de koolrabi's en vervolgens snijden in de vorm van patat. Deze heb ik in een lasagne bek gedaan.



Meng de zonnebloemolie met de Kurkuma en zout. Giet dat over de patat heen. Laten staan. Af en toe alles goed omscheppen dat de gele olie over de alle frieten heen gaat. Laat het een tijdje intrekken. Denk dat het een half uurtje gestaan heeft.



Rauwe mayonaise ingrediënten
:
  • 75 gram macadamia noten
  • sap van 1 uitgeperste citroen
  • scheutje water om de blender te helpen
  • scheutje zonnebloemolie
  • zout
  • scheutje agavesiroop
Heel zaakje in de blender. Dat gaf een leuk effect, de macadamia noten gedroegen zich als popcorn. Totdat de Blendteq ze allemaal te pakken had genomen en er iets begon te onstaan wat wonderbaarlijk genoeg veel op mayonaise leek en ook heerlijke proefde!

Rauwe ketchup ingrediënten:
  • 7 stukjes zongedroogde tomaat, even in water laten weken
  • 2 tomaten
  • half kopje water
  • 1 -2 eetlepels appelazijn.
  • scheut agavesiroop
Alles in de blender. Doe rustig aan met water. Dus misschien maar een kwart kopje water.

Omdat bij Laura de foto met de patat speciaal er zo lekker uitzag, heb ik ook een een ui gesneden. Maar dat zal ik de volgende keer niet meer doen. Ik vind ui niet meer lekker en zo'n stuk rauwe ui in mijn mond slaat meteen op mijn neus. Alles gaat ervan stinken en het komt er later via de poriën van de huid er weer uit lijkt het.

Voor de rest heb ik echt genoten. De rauwe patat is vooral lekker door de verrukkelijke mayo en ketchup.








1 opmerking:

  1. ooooh, dat was zooooo lekker ! ik was echt heel erg verbaasd. had nog nooit koolrabi gegeten, en vond de "patat" zelf ook echt heerlijk! mijn blender is helaas echt een sufferd, dus mijn mayo was niet zo mooi glad, maar toch ! en ik vond het zo grappig, dat ik het idee had dat ik junkfood aan het eten was, maar dan wel veel lekkerder, en gezonder ! geweldig idee. heb ze tijdens de film gesnoept... feest ! :)

    BeantwoordenVerwijderen