zaterdag 5 juni 2010

Tarwegras / Wheatgrass



Bijna iedere dag na de Yoga neem ik een glas Tarwegras.

Toen ik begon met RawFood en wholefoods stuitte ik al snel op Tarwegras. Nu heb ik al zoveel glaasjes gras gehad dat ik niet meer weet hoe mijn eerste glas was. Maar sommige mensen die ik het voor het eerst zie nemen vinden het walgelijk. Dat heb ik nooit gehad - ik zeg ook niet dat ik het super lekker vindt - maar ik voelde wel dat er iets in mijn lichaam gebeurde meteen. Wellicht mijn lichaam die zei, WTF? Ik ben toch geen koe! ;)

De beloftes

De beloftes van de Tarwegras believers zijn eindeloos. Als alleen al een deel waar is neem ik dankbaar iedere dag een glasje. Wat mij erg aanspreekt is dat Tarwegras heel snel groeit op alleen wat licht en water. Het is het allerverste product in de juice bar. Het wordt terwijl het nog groeit geknipt (in de betere sapbars) en in een krachtige juicer uitgeperst. Verser kan niet! Dat geeft mij een ontzettend goed en puur gevoel.

Wanneer drinken

Bij voorkeur op nuchtere maag. En 15 tot 30 minuten na het drinken ervan niets anders nemen, zodat het lichaam zich volledig kan concentreren op het koe zijn. Voor die-hards, laat het grassapje langzaam door je mond rollen alvorens deze pure zonne-energie door te slikken.

Kweken

Ik heb ook een tijdje Tarwegras zelf gekweekt thuis. Dat is heel simpel. Zaden (bij Natuurwinkel oa) laten kiemen, planten in 1 cm grond. Week later kan je al oogsten. Op de Noordermarkt heb ik een goedkope manuele Juicer gekocht voor 45 euro. Daar zit ook een leuke DVD bij die het kweken van Tarwegras uitlegt. Heel simpel. Alleen goed bijhouden; er komt snel schimmel in. Zelf kweek ik niet meer; ik haal het iedere dag bij juicebar Frood.

Gluten

Mocht je gluten intolerant zijn, dan kan je toch tarwegras drinken.



Vers Tarwegras in Amsterdam

De beste adressen in Amsterdam zijn mijn inziens:
  • Frood - 1e Van der Helststraat 43 of Lijnbaansteeg 4 (Knippen vers, kopen in bij de Tarwegras koning)
  • Jay Juices - Haarlemmerstraat 14 (Knipt vers en kweekt zelf)
  • RawSuperFoods - NoorderMarkt alleen op zaterdag (Knipt vers)

58 opmerkingen:

  1. Je hebt nog een sapbar vergeten en wel "La Fruteria" in Amsterdam. Vlakbij de Dam.
    Neem zelf het sapje, iedere dag haal ik het bij sapbar La Fruteria of bij Frood. Heb een jaar levend voedsel gegeten. Nu combineer ik bewerkte plantaardige voeding en levend voedsel. Voelt goed.

    Groetjes,
    Didy
    www.levendvoedsel.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Didy. Bedankt voor je reactie.

    Leuke tent inderdaad. Kom er wel eens voor een lekker sapje. Uitgebreide kaart met heerlijke combinaties. Maar voor tarwegras kom ik er niet meer. De kleine plastic bekertjes waarin ze tarwegras schenken ben ik niet zo gek op. En meestal kwam het gras al geknipt uit de koelkast.

    Het combineren herken ik. Bevalt mij ook goed. Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ton,

    Tegenwoordig krijg ik het sap in een glaasje en zelf vraag ik altijd om vers tarwegras, niet uit de koelkast en al geknipt. Daar is volgens mij de kracht uit. Klant is koning en blijf vragen om vers tarwegras. Als zij dit niet hebben ga ik naar de concurrent Frood.In het rawfoodcafe in de 1e Rozendwarsstraat in Amsterdam verkopen ze nu ook het versgeperste tarwegrassap.

    Op mijn website vind je een artikel (pagina: artikels) over het tarwegras. Het sapje is mijn beste medicijn en neem het iedere dag op de lege maag. Als je veel gifstoffen in het lichaam hebt, kun je zuiveringsreacties verwachten.

    Groetjes,

    Didy
    www.levendvoedsel.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi, Ik vind nergens het antwoord op mijn vraag... na een eerste maal geoogst te hebben groeit het gras verder. Kan ik dit ook nog gebruiken? Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het tarwegras haalt bij het groeien veel kracht uit het zaad. Als het een tweede keer opgroeit haalt het de kracht uit de bodem. Ik heb gehoord dat het dan minder voedingswaarde heeft, maar ik heb het alleen van horen zeggen..

      Verwijderen
  5. Hoi Jan. Ik ben geen expert. Maar als het nog lekker groen en vitaal is, zou ik zeggen waarom niet. Het bruine verwelkte spul gebruikte ik niet meer. Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gewoon aan de bio tarwegras poeder:

    http://www.spiruella.nl/Voedingswaarde-Tarwegras

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Of vers geknipt in de brievenbus voor een zacht prijsje.

    www.tarwegrasverzending.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. je hoeft geen koe te zijn,om tarwegras sap te drinken,gras valt officieel onder "kruiden"

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zou het erg waarderen als iemand weet waar ik tarwegrassap kan kopen in rotterdam,..alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. www.tarwegraskoning.nl gewoon bestellen en paar dagen later vers in de bus (gesneden of in bak nog aan t groeien :)

      Verwijderen
    2. www.dailyjuice.nl is veel lekkerder dan de tarwegraskoning. Heb dat van die koning al 2 keer terug gestuurd. Ik weet niet wat er was, maar het was niet goed.

      Verwijderen
  10. Beste Green Liquit gold genieters,

    Even een paar antwoorden van de Koning;-)

    Tarwegras een 2e keer laten groeien kan alleen als het de 1e keer voor groeidag 6 geknipt is, daarna wordt het bitter en bevat nog maar een fractie (30%)van alle vitamientjes, mineralen en enzymen.

    In Rotterdam zijn er nu 2 plekken voor vers tarwegrassap.
    1. New Fork aan de coolsingel 141 (down town dus)
    2. De Groene Passage.

    Vriendelijke Groen Groet,
    Auke Attema

    BeantwoordenVerwijderen
  11. bij alec van energieregie op de overtoom 409 kun je ook lekkere tarwegras krijgen. Ik weet neit hoe het komt maar volgens mij heeft het met de manier van groeien te maken. vind het lekker op de noordermarkt bij diane and bij alec maar die van jay's juices vind ik veel te heftig. Heeft voor mij een te pittige smaak daar. veel plezier nog met gras drinken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Johanna: bedankt voor het adres van Energieregie. Als niet-inwoner van Amsterdam was ik niet bekend met deze onderneming. Ik denk dat ik er snel eens langs ga! Bedankt! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Verschrikkelijk nieuws voor de trouwe tarwegrassap drinkers, Frood gaat per 27-11 sluiten, waar nu naar toe als je in de Pijp woont?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Drink het gewoon thuis, heb het in de vriezer staan en start er elke morgen mee.
    Bestel het bij www.daily-juice.nl die levert vers tarwegras of bevroren tarwegrassap in 30 ml cups. En als ik Amsterdam ben drink het bij Sap & zo in de Kinkerstraat 69.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Unlimeted Health gaat het in de Pijp verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kun je het gras niet gewoon als gras eten, zonder er een sapje van te maken? Al die apparaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Erik, volgens mij kan je wel op het gras kauwen en zo het sap vrij maken. Het gras zelf kan je beter niet doorslikken daar dit heel moeilijk tot niet door ons te verteren is.
    Overigens denk ik dat je na 1x dit gedaan te hebben, volledig genezen bent van het kauwen op gras ;-)
    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kan je vers tarwegras ook blenden en dan drinken? Of zijn de vezels onverteerbaar?

    Groet Peter Broeder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Een koe kan gras verteren met haar 4 magen. Voor de mens is het inderdaad onverteerbaar.

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
    2. Blenden kan wel (als ik Victoria Boutenko mag geloven).

      Verwijderen
  19. Ik heb op de Noordermarkt een bakje gekocht met gras en de hand-juicer. Die juicer produceert maar weinig sap. Mij was belooft dat een bakje gas 3 tot 4 shotjes zou leveren, mooi niet. Bovendien blijft er nogal wat sap achter in de juicer. Geen succes dus voor mij.

    Kauwen daarentegen is wel een succes. Lekkere bezigheid, veel hoger rendament en voelt naturlijker dan zon's ding, dat je nog eens moet schoonmaken

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik koop zelf prima poeder via supervoeding.com, komt uit Nieuw Zeeland meen ik....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ook kun je het versgeperste tarwegrassap kopen in Willy's Juicebar, Korte Lijnbaanssteeg 4, Amsterdam, tussen de Nwe. Zijds Voorburgwal en de Spuistraat, vlakbij de Dam en Magna Plaza.
    Binnenkort vind je mijn artikel over 'tarwegrassap' in het blad 'De Natuur Uw Arts nr. 220' (juli-augustus 2012), of op de website www.levendvoedsel.nl.

    mvrgr

    Didy
    www.levendvoedsel.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi,
    Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Sap-It slowjuicer ( marktplaats) ? Die is namelijk de helft goedkoper dan de Versapers.

    Over de Versapers ben ik op zich tevreden, maar de pulp blijft af en toe vast zitten en dan komt er minder sap uit. Ik pers dus eerst de groente & fruit en op het laatst pas de spinazie, dandaloin en tarwegras.
    Bovendien filter ik het sap nog eens, omdat er vaak nog pulp doorheen zit.
    Iemand tip voor een ( betaalbare) slowjuicer die heel goed is?

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik gebruik mijn healthy juicer niet, hij is te koop in Amsterdam! Bel me tot 15 mei (daarna ben ik lang weg) 06 2462 5717

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ayi,
    eerst het gras in de pers, dan zacht fruit en als afsluiting het hardste fruit of groente, zo haal je het meeste rendement uit de versapers. Bij gebruik van bleekselderij en gras blijven er draden achter die de boel verstoppen. Na 3 x gebruik dus even uit elkaar halen en de draden eruit halen. het gele lipje los, een rager er doorheen en no problemos meer:)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. waar is in tilburg versgeperst tarwegrassap te koop ?
    Wil dit niet zelf gaan kweken, en bevroren via daily juice is heel prijzig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk eens op www.grass2juice. Ik verkoop ook ingevroren tarwegrassap en moet zo nu en dan naar mijn ouders in Tilburg. Ben pas net begonnen ermee, kunnen we zo wat regelen.

      Verwijderen
    2. Je kunt grass2juice Tarwegras sinds kort bij Solidare Natuurwinkel aan de molenbochtstraat in Tilburg kopen. Online bestellen kan ook via www.bioo.nl zij bezorgen het zelf in de regio Den Bosch, Tilburg, Waalwijk, Breda.

      Verwijderen
    3. Waar frood zat zit nu een biologische catering. Zij verkopen ook tarwegras van de tarwegraskoning.

      Verwijderen
  26. Tarwegras staat hoog aangeschreven in de raw food 'scene', maar is iemand ook bekend met kamutgras en barley gras? Ik heb deze in gedroogde vorm en maak elke ochtend een glas met een theelepel van elk. Het werkt supergoed en voor mij nog beter als tarwegras.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra,

      Barley ken ik wel, neem tenminste aan dat Barley gras hetzelfde is.

      Kamutgras ken ik niet. Ik zie dat Groenedag voor 250 gram Kamutgras poeder 18 euro vraagt, voor niet leden. Weet jij hoeveel dat is voor leden?

      Bedankt:) Groetjes, Ton.

      Verwijderen
    2. Hi Ton en Petra,

      Barley gras is gerste gras. Dat is net zo voedzaam als tarwegras maar een stuk bitterder. Veel mensen krijgen dat echt niet weg. Kamut is oertarwe, een ander soort, zo heb je bijvoorbeeld ook zomer en winter tarwe... soorten tarwe.

      Verwijderen
  27. Wat voel je of ervaar je als je tarwegras drinkt? Ik lees bij sommige reacties dat 'het' help? Waarvoor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tarwegras helpt voornamelijk je lijf te herstellen. Je lijf herstelt zich elke dag en hoe zwaarder je het belast, hoe meer het moet herstellen. Er zijn veel mensen die zonder zware belasting voelen dat tarwegras herstelt. Er zijn ook veel mensen die dat helemaal niet voelen. Je ziet dan ook dat mensen die iets hebben (ziekte of aandoening, met darmen, bloed of anderszins) tarwegras adoreren. Dat zie je trouwens ook bij mensen die intensief sporten. Zij merken gewoon het verschil in energie (green bull)

      Verwijderen
    2. Wil je meer weten: kijk op www.grass2juice.nl

      Verwijderen
    3. Wil je nog meer weten, kom naar de winkel van de tarwegraskoning op de Roelof Hartstraat 10 te Amsterdam.

      Verwijderen
  28. Hoi Ton,

    Van de prijs voor leden afweten doe ik zeker, maar ik zet dit liever niet hier neer. Dit omdat de ledenlijst speciaal met wachtwoord op te vragen is. Dat voelt niet goed naar Groenedag :-S
    Mail me anders ff.
    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Ton,

    Vraagje...blijven de vitaminen, mineralen en enzymen behouden als tarwegras ingevroren wordt? Ik wil een abonnement (via internet) nemen op tarwegras en als deze door de brievenbus valt gelijk in zijn geheel uitpersen in mijn slowjuicer. Het sap kan ik dan voor die week in cupjes in de diepvries zetten. Ik hoor het graag van je.

    Dank trouwens voor je leuke en inspirerende site!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pauline.

      Dankjewel. Goede vraag:) Ik durf het niet te zeggen. Zelf maak ik weinig gebruik van de vriezer. Hoogstens voor wat rauw ijs te laten stollen.

      Als je een balkon of tuin hebt is het misschien een idee om zelf wat gras te kweken. Verser kan niet. :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
    2. Hallo Ton, dank voor je reactie!
      Ik heb idd een tuintje en zal me eens verdiepen in het zelf kweken van tarwegras. Als het niet al te veel werk is, vind ik het wel een leuk idee. Wat je zegt, verser kan het niet.

      Verwijderen
    3. Hallo Ton, op jou site zie ik dat je ook ingevroren tarwesap verkoop, hoe zit dat, aangezien je hierboven iets anders zegt erover.
      Mvg Saskia

      Verwijderen
    4. Hoi Saskia,

      Zelf verkoop ik geen gras. Ik ben slechts een gebruiker. :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  30. weet iemand hier of ik met mijn tarwe-allergie wel tarwegrassap mag hebben, kan verdragen???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlies,

      Bedoel je gluten intolerant? Dan mag je wel tarwegras drinken.

      Mijn lief is ook gluten intolerant. Maar die drinkt geen tarwegras omdat ze het smerig vindt. :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  31. Hey Ton

    Leuk blog heb je gemaakt :) ik heb je gevonden doordat ik ook opzoek was naar echte honing :)

    Groetjes, Ellis

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Nog een nieuw adresje voor vers tarwegrassap: the Soulsister, Elandsgracht 132. Jammer dat Frood weg is, zat lekker dicht bij mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soulsister, Sapenzo op de kinkerstraat verkoop tarwegras vers gesneden op aarde gekweekt. Volgens mij ook van de tarwegraskoning.

      Verwijderen
  33. In Simo's juicebar Korte Lijnbaanssteeg nr. 4, dacht ik, kun je ook genieten van het versgeperste tarwegrassap en andere gezonde sapjes. Een steegje tussen Nieuwe Zijds Voorburgwal en Spuistraat, redelijk dichtbij de Dam.

    Verder in de winkel van Tarwegraskoning, vlakbij de bieb Roelof Hartplein.

    Ben ook eens in de Westerstraat geweest. Daar was ook een sapbar, waar zij het tarwegrassap verkochten. Heb ook een artikel over tarwegras geschreven in het blad De Natuur Uw Arts. nr. 220. Drink het sapje bijna iedere dag en voel mij er goed bij. Vooral goed voor de bloedsuikerspiegel.

    mvrgr

    Didy
    www.levendvoedsel.nl


    PS Hebben jullie ons artikel over 'tarwegras' al gezien op wikipedia? zijn er nog mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hallo fanatieke grasdrinkers,

    Ik sta zelf op het punt (als student) om de pizzapunten en andere supermarkt rommel achter me te laten en de gezonde tour op te gaan.

    Na een ochtendje inlezen kwam ik op deze website en werd ik erg enthousiast naar tarwegras. Nu is het in mijn geval dat ik niet veel te besteden heb als student en het dus wil gaan proberen zelf te laten groeien. Nu ben ik dus opzoek naar zo'n slowjuicer echter zijn deze erg duur.

    Nu is mijn vraag weet 1 van jullie misschien goedkopere alternatieven dan die boven de 200 euro zonder te veel in te moeten leveren aan bijvoorbeeld kwaliteit sap of uren stukjes uit dat apparaat te hoeven peuren?

    Mvg Caro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carlo

      Misschien is een Handjuicer wat om mee te beginnen

      Veel sap plezier :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  35. Goed nieuws!!!
    Simo's Juicebar

    Op de Korte Lijnbaanssteeg 4 is er een leuke Juicebar het heet Simo's juicebar, hele leuke zaak, super schoon en zeer gastvrije personeel en niet duur!
    Ik drink om de dag een tarwegrasje en af en toe een sapje, heerlijk en super gezond! voel me goed en ik ga zeker door!

    Gezondheid allemaal,
    Mario

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Simo's Jiucebar
      Op de Korte Lijnbaanssteeg 4 Amsterdam

      Verwijderen
  36. Inmiddels heeft de Tarwegras-Koning z'n eigen winkel/slowjuicebar, met regelmatig leuke activiteiten zoals rawfoodworkshops en lezingen:
    http://www.tarwegraskoning.nl/acties/slowjuicebar-activiteiten
    Roelof Hartstraat 10 - 1071 VH AMSTERDAM

    BeantwoordenVerwijderen