zondag 21 maart 2010

Recept: Blonde lijnzaad crackers



Flaxseeds of lijnzaad is heel fijn om crackers mee te maken. Ik heb niet echt een vast recept, maar ik probeer altijd iets uit de vrije hand. Het bijzondere van lijnzaad is dat het tijdens het wellen een super stroperige massa wordt. Zeer geschikt als basis om in de food dehydrator te doen.

Er was geen gewoon lijnzaad meer maar wel blond lijnzaad in de winkel. Normaal gesproken is dat juist andersom. Blond lijnzaad was lekkerder en voedzamer aldus de dame in de winkel, dan gaan we dat proberen natuurlijk. :)



Deze keer heb ik als basis gebruikt:

  • blond lijnzaad
  • peterselie
  • salie
  • basilicum
  • himlaya zout
  • peper
  • rode punt paprika
  • zonnebloem pitten
Ik heb nu voor het eerst de ongesneden kruiden mee laten wellen met de lijnzaad en zonnebloempitten. Daarna de punt paprika erbij gedaan en alles nog even fijn gemaakt in de food processor.

Daarna had ik een kleurige pap die heb ik uitgesmeerd op de teflon sheets van de Food Dehydrator.



En hopla, super gezonde flaxseed crackers. Als ze goed gedroogd zijn blijven ze lang goed. Heel handig ook om mee te nemen op reis. Drink wel altijd voldoende water na dit soort eten.

8 opmerkingen:

  1. ik ben 65 j. en pas begonen met rawfood. maar, hoe maak je de crackers, ik bedoel hoeveel water moet er bij. of dit staat toch nog ergens? gr. oma judit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Judit.

    Ik doe het altijd op gevoel. De lijnzaad mag flink onder het water staan. Het zaad zal zich helemaal vol zuigen met water. Als het droog komt te staan kan je altijd extra water erbij doen. Uiteindelijk zal je een dikke pap overhouden. Wat dat betreft is lijnzaad heel fijn om mee te werken. :)

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik ergens heb gelezen op internet is dat je twee keer zoveel water afmeet als het lijnzaad.
    Werkt prima, dan aanvullen met andere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bakken op bakpapier en dan in de magnetron bakken werkt ook goed: 2 a 3 minuten afhankelijk van het vocht, daarna goed luchten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      een magnetron is toch iets wat je niet moet willen. Gooi dat apparaat maar gelijk de deur uit ;-)
      En de temperaturen worden dan veel te hoog, omdat de bedoeling is dat je onder ca. 45 graden Celsius blijft met het drogen.

      Groetjes, Petra

      Verwijderen
  5. dat zal wel, maar bakken of drogen is toch echt wel iets anders!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de hoeveelheid water vind ik niet boeiend, dat kan je inderdaad altijd bijvullen of afgieten. maar wel hoelang je de zaden moet wellen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. o ja, nog wat: hoelang moeten ze drogen?

    BeantwoordenVerwijderen