woensdag 10 maart 2010

Excalibur Dehydrator

Toen ik een jaartje bezig was met RawFood heb ik deze droogtrommel eindelijk gekocht. Zoiets wil je toch niet kopen als je denkt dat het misschien nog een bevlieging is. Groot en vrij prijzig.

Maar ik keek toch altijd verlekkerd naar rawfood crackers. En andere hartige gerechten die dit wonderlijke apparaat kan maken.

Sommige ovens kan je ook op 45 graden zetten. Helaas mijn Whirlpool Combi kon dat niet. En in ons nieuwe huis hebben we een inbouw oven die ook pas bij 75 graden begint met tellen.

Dit is het apparaat in de keuken, de 9 laden (tray) versie:



Er schijnt er ook eentje te koop te zijn zonder timer. Nu maakt het niet zoveel uit bij de Dehydrator of hij een uurtje lange of korter draait. Maar toch wel een prettig dat hij ooit vanzelf afslaat. ;) Als rawfoodists blijven we qua temp altijd in het gele gebied, tot maximaal 45 graden.

Hier liggen heerlijke bananen crackers op de teflon vellen. Deze vellen zijn glad en afwasbaar. Daar kan je dus nat deeg op leggen.



De bananen crackers zijn nu droog genoeg om omgedraaid te worden. Dan leg ik een andere tray bovenop, draai het hele zaakje en trek voorzichtig het teflon vel eraf. Nu kan de andere kant drogen.



En zie hier het eind resultaat.



Laat eten uit de dehydrator even lekker bijkomen. Eerst stopte ik het gedroogde eten altijd meteen in een tubberware doosje, maar het blijft juist lekkerder als het nog even open ligt.

Een dehydrator maakt veel lawaai!

41 opmerkingen:

  1. het ziet er uit als opgedroogd kots op een plaat,maar over de smaak kan ik niet oordelen,wil het best wel eens proeven !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gebruikt een dehydrator veel energie? Verschil met een oven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kelly. Goeie vraag. Veel minder dan een oven. Exacte cijfers heb ik niet voor je. Ik heb daar destijds wel een opmerking over gemaakt toen ik de mijne kocht tegen Helen van Unlimited Health omdat ik twijfelde tussen de 5 trays en 9 trays model. Toen zei ze dat ik echt niet de 5 trays hoefde te nemen voor de stroom omdat ze sowieso weinig stroom gebruiken. Als je het zeker wil weten, bel haar eens.

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ton!

    Sinds vrijdag heb ik er ook eentje. De 5-laden versie. En nu staat het eerste gerecht erin, en hebben we de stroommeter gelijk er ook maar aan gehangen.
    Dus ik ga zo eens even lekker op jouw website rondsnuffelen naar heerlijke recepten :-P

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Petra,

    Gefeliciteerd! :) Was er al een jaar naar aan het kijken voordat ik er een kocht. Het kan soms een zware bevalling zijn. :) Toevallig ben ik nu crackers aan het maken met blond lijnzaad. Zo'n lekker pap spul.

    Ik ben heel benieuwd hoeveel stroom zo'n 'droogtrommel' gebruikt.

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ton,

    Het verbruik zit rond de € 0,03 per uur. Dat is gebaseerd op het tarief van Nuon, ik meen van vorig jaar.
    Ik vind het reuze meevallen in ieder geval :-D en jij?

    Ik heb helaas nog maar 1 recept gemaakt en moet nodig aan de slag om meer lekkers te maken! Ben nog zoekende naar heerlijke recepten.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha, nog tips voor crackers? Ik wil vd week mn eerste 'droging' gaan doen met mn nieuwe aanwinst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ik mij afvraag, is wat een dehydrator precies doet. Ik durf er nog geen een aan te schaffen, want nog maar net begonnen met rauw voedsel. Ik heb geprobeerd e.e.a. in de oven te maken (op 50 graden, soms deurtje op een kier), maar dat levert alleen maar prut op en geen lekkere krokante gerechten.
    Dus wat doet een dehydrator meer dan het eten verwarmen??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi. :) Helemaal niets eigenlijk. Een food dehydrator kan verwarmen op lage temperaturen, dat is alles. Dus als je nu slechte resultaten behaalt met je oven op 50 graden + open deur, zou ik eerst naar je basis recept kijken.

    Probeer eens een simpel recept met lijnzaad zou mijn suggestie zijn. Hou het simpel en goedkoop, zonde en demotiverend als recepten met dure ingrediënten mislukken.

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is het niet zo dat het vocht onttrekt...dat is de vertaling van het woord ook. Dus doet wel meer dan een oven!! Even oefenen en dan krijg je echte knapperige crispie crackers..mmmm


      succes

      Verwijderen
  10. Hoi Anoniem,

    Een dehydrator bootst het drogen in de wind en zon na. Dus het verwarmt het gerecht inderdaad op lage temperaturen, maar droogt deze ook door de wind (de ventilator).
    Je kunt dit ook in de oven doen, mits het een heteluchtoven is. Is het een conventionele oven dan zal het gerecht mislukken.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tips voor verkoopadressen van een dehydrator?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Unlimited Health

      Energieregie kan je ook eens vragen, die had een ronde dehydrator. Wat goedkoper dacht ik.

      Verwijderen
  12. Ik ben net begonnen met de dehydrator. Vind de handleiding een beetje summier. Kan iemand mij vertellen of alle laden met sheets er in moeten blijven wanneer ik maar èèn lade vul? En eh.... ik kan toch wel gewoon veilig gaan slapen als er iets voor 12 uur in moet staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Korrie.

      Ik laat die ongebruikte lades er wel inzitten als dat zo uitkomt. Ik slaap heerlijk met de dehydrator aan, zolang ik er maar niet naast hoef te liggen. :)

      Veel droog plezier :) Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  13. Hallo,

    waar kan ik een Ecalibur bestellen in Nedrland?

    Dank alvast voor je antwoord,

    hartelijke groet Suchita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ton,

    Ben mij aan het orienteren om een dehydrator te kopen, aan deze site heb ik veel. Bedankt daarvoor, ook Petra voor haar antwoorden.

    Ik heb een heteluchtoven die ik op 40 graden kan instellen, maar ik kan de deur niet openhouden, want dan slaat de oven af. Mij is verteld dat ik wel de deur moet openhouden.
    Weet jij of iemand anders of dit ook zo is?

    En zitten die teflonvellen bij de dehydrator of moet je die er bij kopen?

    Zou jij een nieuwe dehydrator kopen of een tweedehands?

    Bedankt alvast.

    Groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen,

      Een heteluchtoven gebruiken als dehydrator heb ik zelf geen ervaring mee. Wel over gelezen op het forum van LauraLevensvuur, daar staat: (ik quote Laura hier uit de Google cache want haar forum is stuk)

      Je kunt bijv ook die pannekoekjes maken als je een oven hebt die je dan op 50 graden zet met de deur open. Dit kost echter weer heel veel energie dus ideaal is het niet !

      De teflon vellen heb ik erbij gekregen dacht ik. Weet ik niet meer zeker.

      Als ik een 2e hands dehydrator had kunnen kopen zou ik dat zeker gedaan hebben, de prijs heeft mij lang tegengehouden.

      Ik gebruik hem nu af en aan.

      :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  15. Hoi Ton,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik heb ook een recept die je zelfs op 65 graden mag zetten, maar de deur moet open.

    Je schrijft, ik gebruik de dehydrator af en aan, zou je hem weer kopen met de ervaring die je nu hebt?

    Groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen,

      Om heel eerlijk te zijn, ik gebruik hem toch te weinig.

      Waar ik echt heel blij mee ben is mijn high speed blender, dan de food processor en pas ver daarna de dehryator.

      Ik zou nu zeker kijken naar de ronde dehydrator (wit), die is veel goedkoper en kleiner. Helaas heb ik niet meer informatie voor je. Behalve dat ik die heb gezien in Amerikaanse youtube filmpjes en bij de Energieregie aan de Overtoom.

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  16. Hoi Ton,

    Bedankt voor je tip, heb net gekeken op nesco.com naar witte ronde dehydrators. Ga ook informeren bij energieregie, zou fijn zijn als ze ook in Nederland verkocht worden.
    Je hebt mij enorm geholpen om een keus te maken.

    Fijne dag, groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen,

      Ben heel benieuwd naar je ervaring. :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  17. Toevallig liep ik nog tegen een alternatief aan voor de Excalibur:

    brouwmarkt.nl

    Ik heb geen ervaring met dit model. Let wel, deze lijkt maar met 3 lades te komen. Is wel uitbreidbaar. Zou zeker vragen hoe duur extra lades zijn.

    Er is nu ook een goedkope Excalibur op de markt met maar 4 lades voor 200 euro, wel zonder timer.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De 5 lades versie van de Excalibur verbruikt 440 Watt en de 9 lades versie maarliefst 600 Watt. Een heteluchtoventje op de hoogste temperatuur stand verbruikt net wat meer (1300-1500W) dus als je dat vergelijkt dan zijn deze apparaten zeer inefficient qua stroomverbruik.

    http://www.excaliburdehydrator.com/dehydrators/9-tray/9-tray-large-excalibur-3900b

    Als je zo'n 9 lades apparaat zeg 10 uur laat draaien dan kost dat je bijna anderhalve euro vandaag de dag. Ik zou wel een wat zuinigere droger willen zien, eentje van Europese makelij.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. deze b.v., kan ook in een stand van 250W: http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Doerrautomat/BIELMEIER-Doerrautomat-BHG-601.html

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Paul, vermogen zegt niets over de droog efficientie! Grote kans dat deze 250W variant er twee keer zo lang of langer over doet dan de 440W Excalibur. De droogmethode (hoe efficient wordt de lucht langs de te drogen waar geleidt, hoe goed is de droogruimte geisoleerd) is wat er toe doet. De temperatuur instelling zal iets zeggen over het daadwerkelijk gebruikte vermogen (wat bij een 600W apparaat dus gelijk kan zijn aan een 250W apparaat!). Als je echt zuiniger wilt van "Europese makelij" moet je aan een warmtepompdroger denken. Of integraal denken: de warmte is namelijk niet verloren maar in je huis gegaan. Scheelt weer stookkosten.
    Desalniettemin geldt hierbij net als voor een koelkast: koop hem op jouw maat. Als je altijd 9 lades in gebruik neemt, zal dat efficienter zijn (in tijd EN energie) dan 2x 5 lades. Omgekeerd geldt ook dat als je lege lades hebt, dat verspilde energie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wil je meer weten over voedsel drogen?? Kijk eens op mijn blog: http://bushmanswildhiking.blogspot.com

    Met vriendelijke groet, Reiziger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leuke site! Veel handige informatie!

      met vriendelijke groeten,
      jasmijn
      zweden

      Verwijderen
  22. hebben jullie geen hekel aan teflon?? Dat was een van de eerste dingen die bij mij de keuken uit gingen. Teflon pannen en de magnetron. Is er ook een alternatief voor de teflon sheets?

    gr Jasmijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Teflon is zeker geen goedje wat je in contact met je voedsel wil laten komen. Maar omdat de droogoven op lage temperaturen werkt kan je denk ik bakpapier gebruiken, maar dan zou ik het de eerste keren wel ff in de gaten houden ivm evt brandgevaar.

      Verwijderen
  23. Op www.marmelot.com kun je veel info vinden over het drogen van voedsel én je kunt er ook drogers bestellen. Heb ik nl. net gedaan.

    Grts! Oer en Paleo wijzer (op facebook)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik weet nog niet zoveel van droogovens, maar kan je hier nu ook gezonde, vetvrije groentechips mee maken? Kan je zo gedroogde courgette en sperziebonen bijvoorbeeld eten, of zitten er dan nog schadelijke stoffen in als ze rauw zijn gedroogd?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo,

    Is er iemand die een Excalibur Dehydrator (liefs 9 lades) heeft gekocht en die hem toch niet gebruikt? Ik heb interesse om hem dan over te nemen.
    Groeten, Monica
    monicaverona07@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  26. raw food? tot hoeveel graden mag dat van niburu? 99? en als je je oven op zonne-energie draait?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. waar heb je die appraat gekocht? ik wil ook zo een...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi,

    Die sheets zitten die erbij?
    Ik wil hem namelijk ook gaan kopen, en vandaar mijn vraag wat er allemaal nog bij komt. Zag namelijk de gewone sheets en ook paraflex sheets en Excalibur ParaFlexx Ultra Silicone Re-usable Non-stick Sheets

    alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Evelien

      Dat is al even geleden dat ik mijn Dehydrator heb gekocht. :)

      Ik heb mijn Dehydrator bij Unlimited Health gekocht. Volgens mij kreeg ik ze daar erbij. Toen was er maar 1 soort sheet. Die sheets gebruiken we nog steeds. Makkelijk schoon te maken met wat afwaswater.

      Bij twijfel zou ik Unlimited Health even bellen, die kunnen je zo vertellen of ze inclusief zijn.

      Veel droogplezier toegewenst.

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen