zondag 28 november 2010

Boekweit crackers / Buckies

Dit is een recept uit Helen's kookboek. Enigszins aangepast; ik hou van meer kruiden erin. Een foodprocessor en een fooddehydrator zijn nodig.

Boekweit lijkt op graan maar  dat is het niet. Het is glutenvrij. Deze crackers vind ik heerlijk.

Ingrediënten:
  • 450 gram boekweit (standaard zakje van de natuurwinkel)
  • 500 gram pompoenpitten
  • 1 kop edelgist vlokken
  • 1/2 kop zongedroogde tomaten
  • 1 theelepel zout
  • 1 of meer lepels kerriepoeder
  • 1 of meer lepels karwijzaad
  • 1 of meer lepels gemalen komijn
  • 1 lepel miso
  • 2 eetlepels Nama Shoyu (weg laten als je helemaal glutenvrije crackers wil aangezien er tarwe in Shoyu zit, je kan Tamari nemen als alternatief)
Laat de boekweit en de pompoenpitten een halve dag weken.



Spoel ze schoon in een vergiet en doe ze met de rest van de ingrediënten in de foodprocessor. Malen tot je een zacht deeg overhoudt.



Ik ben niet zo van de mooie crackers maken, dus ik smeer het deeg uit over de teflon sheets van de dehydrator. Laten drogen. Halverwege omdraaien en de teflon sheets eraf halen. Droog tijd doe ik altijd op gevoel. Ergens tussen de 8 en 16 uur schat ik. Ligt er ook aan hoe dik ze zijn. Als ze klaar zijn breek ik ze in stukjes. :) Mooie vormpjes maken kan natuurlijk ook.

7 opmerkingen:

  1. Ik lees met veel plezier je blogs. Ik ben momenteel pellets aan het maken voor mijn papegaaien en de substantie (met heel veel bananenpuree) lijkt wat op de jouwe. Op hoeveel graden doe jij de dehydrator? Ik heb hem op 40 graden staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Milly. Bedankt voor je reactie. :) Ik hou 45 graden aan.

    Groetjes, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. NOg een vraag, zie ik nu gedroogte tomaten erbij liggen op de tweede foto?
    Ik wil het morgen gaan maken namelijk; klinkt lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Milly.

      Klopt er zitten ook gedroogde tomaten in. Good catch! :) Het originele recept staat in Helen's kookboek. Helaas nu niet bij de hand om te controleren, maar ik weet bijna zeker dat het originele recept ook gedroogde tomaten bevat. Het karwijzaad heeft het een hele aparte smaak.

      Veel droog plezier :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen
    2. Hoi Milly,

      Grappig dit terug te lezen, ik was toen in Australië. Maar nu inmiddels weer terug, inderdaad een halve kop zongedroogde tomaten volgens het originele recept. Ik heb de tekst in het artikel inmiddels aangepast.

      Bedankt:) Groetjes, Ton.

      Verwijderen
  4. Hoi Ton, mag ik je even wijzen op een foutje in je tekst? Boekweit is namelijk GEEN graan. Google er maar eens op. Soms wordt het wel 'psuedo-graan' genoemd, maar da's nog steeds geen graan ;-). Verder: leuke blog, ga zo door! Groetjes van Nila

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nila,

      Hartelijk dank!

      Dat verklaart ook waarom boekweit glutenvrij is. Ik ga de tekst aanpassen. :)

      Groetjes, Ton.

      Verwijderen