maandag 24 januari 2011

New York: Bikram Yoga



De airconditioning in de hotelkamer en het ontzettende koude weer (vandaag -7) gaan me niet in de koude kleren zitten. Ik begin vervelend verkouden te worden. Dat komt niet gelegen want ik ben voor het eerst in Amerika en dus ook New York (jippie!) en heb maar 6 dagen hier.

Om de hoek zit een Bikram yoga studio. Die geven overal op precies dezelfde manier les dus je weet wat je krijgt. Een soort Mac Yoga. ;) Toen ik 2 jaar geleden succesvol ben gestopt met roken, mede dankzij veel Yoga had ik wat nodig om mijn tanden in de bijten. Toen heb ik in Amsterdam een Bikram les geprobeerd en was gelijk hooked. Vrijwel meteen een 100 day challenge gedaan. Daarna was ik er ook wel klaar mee. 26 houdingen in een soort sauna; een soort Yoga bootcamp. Yoga deed ik al ergens anders op dagelijkse basis waar meer de nadruk ligt op het spirituele en daar voelde ik me meer thuis, nog steeds. Bovendien is 2 keer per dag anderhalf uur yoga natuurlijk een beetje van de gekke. Maar ik ben nog steeds van die smerige nicotine verslaving af; mij hoor je niet klagen.

Voor de vakantie zei ik nog tegen mijn lief, ik ga geen Yoga retraites of iets doen, gewoon vakantie. En voordat ik het weet sta ik hier een waiver te ondertekenen bij een Bikram studio. In de hoop dat dit mij sneller over mijn verkoudheid heen gaat helpen.

Ik voel me een boefje. Je kan een week onbeperkt trial les krijgen voor 20$. Wat echt helemaal niks is, kost normaal een losse les. Wij die week trial genomen, adres van hotel ingevuld. Wat ontzettend gaaf om tijdens de postures op een straat in New York uit te kijken.

Ik zweet makkelijk. Tijdens de les hier zweet ik ook. Maar mijn handdoeken zijn na de les nog gewoon bruikbaar. Na een les in Amsterdam kon ik ze uitwringen; door en door nat. Ik kan dus alleen maar concluderen dat in Amsterdam de lucht vochtigheid veel hoger is. De Bikram studio in Amsterdam staat als heel streng bekend. Ze hebben bijvoorbeeld liever dat je geen water drinkt tijdens de les die plaats vindt in een ruimte van 42 graden. Al met al zijn ze hier heel wat relaxter. ;)

We hebben nu 2 lessen gedaan. Ben nog steeds verkouden, maar voel me wel super lekker na een les. Stiekem fantaseer ik al over een maandkaart. Waarom is Bikram toch zo verslavend?

1 opmerking: